Nyheter i kjernemodellen
Kjernemodellen har fått et nytt utseende og nye funksjoner.
Hvis du har jobbet med kjernemodellen tidligere, kjenner du den typisk som et A3-ark i svart/hvitt. Du har sannsynligvis brukt den til å samarbeide om å lage bedre innhold for nettsider.
De siste to årene har vi gjort flere forbedringer i kjernemodellen. Her er de viktigste:
Ny visuell profil
I forbindelse med bokarbeidet har vi fått hjelp av Inge Fossland og Thord Veseth Foss i fosslandfoss.no. De har utarbeidet et nytt, bærende konsept for modellen, og gitt hvert enkelt element en unik form og farge:
- Målgruppen er en rosa trekant
- Brukeroppgavene er grønne rektangler
- Målene for løsningen er blå sirkler
- Veiene inn er røde startpiler i en flyt
- Kjerneinnholdet er et gult fleksibelt felt
- Veiene videre er lilla flytpiler
Modulær oppbygging
Dette betyr at du kan jobbe med ett og ett element om gangen og gradvis bygge opp en større sammenheng, for eksempel en kundereise eller et konverteringsløp.
Når du har flere kjerner kan du koble dem sammen i en kjerneflyt.
Digital tilpasning
De fleste er vant til å jobbe med kjernemodellen analogt med penn og papir på et kjerneark. Det er det selvsagt fortsatt mulig å gjøre, men under korona har modellen også blitt tilpasset en ny arbeidshverdag med mer digital samhandling.
Dette betyr at du kan jobbe med de samme elementene på mange ulike flater, for eksempel:
- i et digitalt samarbeidsverktøy som Miro eller Mural
- på et A3-ark – med eller uten farger
- med flerfargede tusjer på et whiteboard
- med fargede lapper på en vegg
Vi har hatt gode erfaringer med å kjøre kjerneverksteder både heldigitalt og som hybrid, der noen kjernepar jobber analogt og andre jobber digitalt.
Vi har også laget helt nye maler for Miro og Mural, og vil etter hvert også lage maler for FigJam, Figma, Google Slides, Powerpoint, Word, Notion, osv.
Her er malene du trenger for å gjennomføre kjerneverksted, fysisk eller digitalt.
Handlingskort
En annen nyvinning i kjernemodellen er handlingskortet, som er et enkelt format for å konkretisere tiltak etter hver som dere jobber med kjernemodellen.
Et enkelt format for å konkretisere tiltak i kjerneverksted.
Prioriteringsverksted
Forarbeidet til kjerneverkstedet har blitt formalisert i et eget format som vi har kalt prioriteringsverksted. Her jobber beslutningstakere og folk med kundeinnsikt sammen for å finne ut hvilke kjerner som bør prioiriteres.
Et workshopformat for å avklare brukerbehov og strategi, og velge kjerner basert på dette.
Andre endringer
Utover disse endringene har også empatisering og scenariotenkning blitt vektlagt i større grad, og atferdspsykologi har kommet inn som et viktig element under veier videre.
Modellen er den samme
Samtidig som mye er nytt, er de grunnleggende elementene i kjernemodellen de samme som de har vært siden 2006. Det handler fortsatt om å jobbe sammen for å finne de gode svarene på seks enkle spørsmål:
Hvem er brukerne dine?
Hva kommer brukerne for å gjøre?
Hva ønsker du å oppnå?
Hvordan skal brukerne finne fram til løsningen din?
Hva er den beste løsningen?
Hva vil du skal skje videre?