Målgruppe
Hvem er brukerne dine?
Kort oppsummert
- For å treffe med løsningen må du klare å se for deg en typisk representant for målgruppen.
- Ta utgangspunkt i strategi og brukerinnsikt og spiss målgruppene ut fra temaet du jobber med.
- Målgruppen din består av mennesker som ikke er som deg. Du må jobbe med å tre ut av din egen situasjon gjennom empatisering.
Eksempler
Målgruppe for bilforsikring
Slik gjør du det
- Ta utgangspunkt i målgruppen fra strategien og det du har av brukerinnsikt, og spiss målgruppen til temaet du jobber med.
- Se for deg en typisk representant for målgruppen, med navn, alder og noen stikkord.
- Prøv å sette deg inn i brukerens situasjon gjennom empatisering.
Gode spørsmål
- Hvem er den prioriterte målgruppen i strategien?
- Hva sier brukerinnsikten?
- Hvilken målgruppe er mest relevant for kjernen du jobber med?
- Er det trekk ved situasjonen som gir en bedre innfallsvinkel?