Brukeroppgaver
Hva kommer brukerne for å gjøre?
Kort oppsummert
- Brukeroppgavene er det brukeren kommer til løsningen din for å gjøre. Det er problemene de vil løse, handlingene de vil utføre og spørsmålene de vil ha svar på.
- Start med å fylle ut de viktigste brukeroppgavene for temaet du jobber med, og finn de tilknyttede spørsmålene.
- Brukeroppgavene skal være basert på reell brukerinnsikt.
Eksempler på brukeroppgaver
Brukeroppgaver for bilforsikring
Slik gjør du det
- Ta utgangspunkt i det du har av kvalitativ og kvantitativ brukerinnsikt.
- Skriv ned de viktigste brukeroppgavene for kjernen du jobber med i prioritert rekkefølge.
- Finn de viktigste spørsmålene som er relatert til hver oppgave.
- Sett deg inn i brukerens ståsted, bruk sunn fornuft, og prøv å stille de samme spørsmålene som han eller hun ville gjort.
Gode spørsmål
- Hva kommer brukerne for å gjøre?
- Hvilke spørsmål ønsker de svar på?
- Hva er de viktigste spørsmålene?
- Hvilke oppgaver er det få – eller ingen – som etterspør?
- Blir oppgavene påvirket av situasjonen brukerne er i?
- Hva ville du selv lurt på i en tilsvarende situasjon?
- Er det du kommer fram til, basert på brukerinnsikt, eller er det gjetning og ønsketenkning?