Brukeroppgaver

Hva kommer brukerne for å gjøre?

Kort oppsummert

  • Brukeroppgavene er det brukeren kommer til løsningen din for å gjøre. Det er problemene de vil løse, handlingene de vil utføre og spørsmålene de vil ha svar på.
  • Start med å fylle ut de viktigste brukeroppgavene for temaet du jobber med, og finn de tilknyttede spørsmålene.
  • Brukeroppgavene skal være basert på reell brukerinnsikt.

Slik gjør du det

  • Ta utgangspunkt i det du har av kvalitativ og kvantitativ brukerinnsikt.
  • Skriv ned de viktigste brukeroppgavene for kjernen du jobber med i prioritert rekkefølge.
  • Finn de viktigste spørsmålene som er relatert til hver oppgave.
  • Sett deg inn i brukerens ståsted, bruk sunn fornuft, og prøv å stille de samme spørsmålene som han eller hun ville gjort.

Gode spørsmål

  • Hva kommer brukerne for å gjøre?
  • Hvilke spørsmål ønsker de svar på?
  • Hva er de viktigste spørsmålene?
  • Hvilke oppgaver er det få – eller ingen – som etterspør?
  • Blir oppgavene påvirket av situasjonen brukerne er i?
  • Hva ville du selv lurt på i en tilsvarende situasjon?
  • Er det du kommer fram til, basert på brukerinnsikt, eller er det gjetning og ønsketenkning?

Relaterte metoder