Veier videre
Hva vil du skal skje videre?
Kort oppsummert
- Veier videre er det vi ønsker skal skje etter at brukeren har løst brukeroppgaven. Hvor ønsker du at brukeren skal gå videre i kundereisen?
- Veier videre handler om konvertering: Hvordan kan vi sørge for at de som kommer til løsningen vår gjør en handling som gir en effekt som tar oss nærmere et mål for virksomheten vår.
- Tenk gjennom hva som er konteksten og hva slags modus brukeren er i etter at brukeropppgaven er løst.
- Ta utgangspunkt i de av målene våre som er mest relevant for brukeroppgaven. Hva er det som henger naturlig sammen?
- Tenk gjennom om det er andre av våre tjenester vi kan lede videre mot som er ekstra relevante.
- Du bør bestemme deg for hva som skal være den aller viktigste handlingsdriveren, den som er mest relevant både for brukeren og vår egen virksomhet.
- For å lage ekstra smarte veier videre kan du ta utgangspunkt i hva som har størst relevans utfra den konkrete konteksten til brukeren, og hvordan du kan time en prioritert handlingsdriver i forhold til dette.
Noen eksempler
Veier videre for bilforsikring
Veier videre for Sparebanken Sogn og Fjordane
Veier videre for Vy
Veier videre for Kreftforeningen
Slik gjør du det
- Ta utgangspunkt i det du vet om målgruppen og brukeroppgaven.
- Se på målene dine og finn ut hvilke handlinger du ønsker at brukeren skal utføre for at du skal nå målene.
Gode spørsmål
- Hva er de konkrete handlingene brukeren må utføre for at du skal nå målene dine?
- Hva er brukerens motivasjon for å komme til tjenesten din?
- Hva er handlingsrommet du har for å påvirke?
- Kan du stå inne for valgene du gjør om hvordan du vil påvirke?
- Er det mulig å måle om brukerne gjennomfører handlingene du ønsker, slik at du vet om du får det til?