Brukerinnsikt
For å bruke kjernemodellen riktig må du ha god innsikt om brukerne og deres behov.
Kort oppsummert
- Alle som skal bruke tjenesten din er ekte mennesker som lever sine egne liv med hver sine håp, drømmer og behov.
- For å kunne se tjenesten din fra brukerens perspektiv er du avhengig av å skaffe deg reell innsikt om hvem brukerne er.
- Det lureste du kan gjøre for å skaffe deg denne innsikten, er å snakke med brukerne.
Eksempler
Brukerinnsikt for Naturvernforbundet
Slik gjør du det
- Snakk med brukerne dine så ofte du kan.
- Bruk de innsiktsmetodene du har tid og mulighet til å gjennomføre.
- Jo flere som er involvert i innsiktsaktivitetene, desto bedre.
Gode spørsmål
- Hvem er brukerne av tjenesten din?
- Hvilke grunnleggende behov har de?
- Hvilke utfordringer og problemer har de?
- Hva er det som motiverer dem?
- Hva er det aller viktigste for dem?
Gode metoder for brukerinnsikt
Brukertesting
Dybdeintervju
Jobs to be done
Kundereise
Kundeservice – logging og medlytt
Personaer og scenarioer
Toppoppgaver og gjennomføringsgrad
Anbefalt ressurs

Just Enough Research (2nd edition)
(A Book Apart, 2014)