Brukerinnsikt

For å bruke kjernemodellen riktig må du ha god innsikt om brukerne og deres behov.

Kort oppsummert

  • Alle som skal bruke tjenesten din er ekte mennesker som lever sine egne liv med hver sine håp, drømmer og behov.
  • For å kunne se tjenesten din fra brukerens perspektiv er du avhengig av å skaffe deg reell innsikt om hvem brukerne er.
  • Det lureste du kan gjøre for å skaffe deg denne innsikten, er å snakke med brukerne.

Eksempler

Slik gjør du det

  • Snakk med brukerne dine så ofte du kan.
  • Bruk de innsiktsmetodene du har tid og mulighet til å gjennomføre.
  • Jo flere som er involvert i innsiktsaktivitetene, desto bedre.

Gode spørsmål

  • Hvem er brukerne av tjenesten din?
  • Hvilke grunnleggende behov har de?
  • Hvilke utfordringer og problemer har de?
  • Hva er det som motiverer dem?
  • Hva er det aller viktigste for dem?

Gode metoder for brukerinnsikt

Anbefalt ressurs

Just Enough Research (2nd edition)Erika Hall

(A Book Apart, 2014)